Besøg min store udstilling i Galleri Habsø – Midtjyllands Kunst Center pt indtil 27 Marts 2017. Du kan bla møde denne meget sårbare kvinde her som jeg malede i en svær men stærk tid. Hun er en af mine dybere sjæle kvinder. Under forberedelse til min udstilling i Midtjyllands kunstcenter blev jeg interwievet af Kirsten-Marie Hedeland og her er et lille brudstykke af en dyb og følsom analyse af netop dette maleri.: Kvinden her er afventende, nærmest transperant, rejst sig siddende fra asken. Venter på at lyset omkring hende suges ind i hver lille celle i hendes krop. Valmuen er en illusion da den ikke har tabt sine blade endnu.Hun venter på at lyset skal vække hende til livs. Hun er klar…
Efter en dyb samtale omkring maleriet og den kommende film/ kunstnerportræt har jeg en lyst til at videreudvikle historien, så måske en ny kvinde er på vej til at blive født …..

Lui works in her Lighthouse Atelier

Min æblepige / kvinde er blevet mit inderste hjertebarn og herved også mit symbol og mit kunstner logo🍎. Jeg blev anerkendt for hende ved en Art fair i Miami, hvor jeg vandt 1. Pris. Jeg har sidenhen malet og skabt hende i alle farver og størrelser og hun bringer stadig magi og jeg er taknemmelighed hun er en umættelige kilde for mig stadig og her følger lidt tanker omkring det:

Mine rygvendte æble piger og kvinder er bevidst en spænding og for nogle en provokation i vores følelser på et indre plan. Det forstyrrer os at hun står med ryggen til os. Men sådan som jeg ser det, så kigger hun blot samme vej som du og jeg som iagttager hende. Der opstår et uforudsigeligt øjeblik og det kan både være pirrende forfriskende men også provokerende irriterende ikke at se hendes ansigt. Den rygvendte pige/kvinde skaber en spænding og det er nu op til beskueren at færdigøre historien. Et direkte ansigts udtryk fortæller nogle gange mindre end det som kun er antydet….En af de største missioner som kunstner er at beskueren i første øjekast fornemmer romantik, harmoni og skønhed i et af mine malerier. Men Ved at dykke længere ind i maleriet bliver beskueren mødt med en eller flere underliggende forstyrrende elementer. Et maleri skal ha en kant, en skævhed fuldstændigt på linie med livet. Vi får aldrig helt lov Til at leve i hel harmoni.
Der skal være noget som skurer vores øje og sjæl for at lade lyset ind.🍎 Det røde æble indeholder flere hemmeligheder

Jeg maler altid kvinder uafhængig af hvilket tema jeg er midt i . Sagen er nemlig den at jeg slet ikke kan lade være. Kvinder fascinerer mig på dybe planer. Jeg fortolker kvinder igennem mit maleriske udtryk med inspiration fra mine rejser rundt omkring i verden, såvel på det ydre som det indre plan. Jeg fascineres af en kvindes udstråling, måde at bevæge sig på, alt fra hendes politiske og moderlige virke til hendes erotiske og drømmende tanker … Jeg bliver ofte spurgt hvorfor jeg ikke maler mænd. Der kan snige sig en mand ind imellem bærende på en karismatisk og mystisk energi, men min største drivkraft og force ligger ved kvinderne, fordi jeg selv er kvinde og derved aldrig bliver mættet af vores evindelige foranderlighed og mystisk . Jeg maler ofte mine kvinder i en cyklus . Det kan være alt fra 5-12 kvinder førend en cyklus er færdig. En kvinde cyklus varer ca 1 år og jeg sælger først mine kvinder når jeg har følelsen af at denne cyklus kvinder har manifesteret sig både i hjerte, hjerne og mave.. Dette afsluttes i en fernisering af alle kvinder. Nye kvinder undervejs..